Pedofili i Guds navn

Sist oppdatert 07.04.2010 kl. 19:20

Den katolske pedofiliskandalen har vokst de siste ukene med stadig flere tilfeller av seksuelt misbruk og vold utført av katolske prester. De siste ukene har det dukket opp nye overgrepstilfeller i Irland, USA, Sveits, Tyskland og Nederland, og nå har den også kommet til Norge.

Adresseavisa skriver i dag om biskop Georg Müller som i 2009 tilsto seksuelt misbruk av en altergutt, og dette var den egentlige årsaken til den hastige avgangen i fjor sommer, og ikke samarbeidsproblemer slik det ble hevdet.

I motsetning til andre saker vi kjenner til, kan det se ut som den norske katolske kirken reagerte raskt og fikk fjernet Müller fra stillingen. Müller er også utelukket fra posisjoner kirken kan gi ham for evig tid, selv om han fremdeles er biskop, og hører derfor til direkte under bispekongregasjonen i Roma.


(Foto: Bethany Church Crosses av Golden ~Eye~. Tilgjengelig under C.C 2.0 lisens)

Pave Benedikt XVI har blitt sterkt kritisert for å ikke ha tatt opp de rystende overgrepssakene i sin årlige påsketale på Petersplassen i Roma. Der snakket han om tilgivelse, godhet og sannhet, men nevnte ikke overgrepssakene som har rystet den katolske kirken den siste tiden. Paven anklages også for å ha beskyttet en amerikansk prest som skal ha begått overgrep mot nærmere 200 døve gutter.

Det blir ikke noe bedre når Vatikanets egen predikant, fader Raniero Cantalamessa, siterte et brev fra “en jødisk venn” som sammenligner kritikken av paven for håndteringen av anklagene om overgrep på barn med antisemittisme.

Stereotypifiseringen og forflytningen av personlig ansvar og skyld til en kollektiv skyld minner meg om de mest skammelige aspektene ved antisemittismen.

Pavens talsmann, fader Federico Lombardi, gikk senere ut og sa at synspunktene som ble gjengitt i brevet, ikke var representative for Vatikanet.

Det er vel av den grunn slike motbydelige overgrep har kunnet foregå i så mange år. Overgriperne har visst at den katolske kirken for alt i verden ikke ville at slike saker skulle bli kjent, og den katolske kirken har betalt store erstatninger til ofrene for disse overgriperne.

Er det slik at overgriperne blir beskyttet av overgripere? Mitt svar på det er JA. Når man velger å tie om noe så alvorlig så gjør man et like stort overgrep som det faktiske overgrepet, og da hjelper det ikke å skrive et brev å be om unnskyldning.

Sist oppdatert 07.04.2010 kl. 13:38

Trondheimspolitiet fikk ved nyttårstider 2009 opplysninger om at en gutt under ti år skal ha blitt misbrukt av den avsatte biskopen Georg Müller.


(Foto: Palm Sunday Cross av RogueSun Media. Tilgjengelig under C.C 2.0 lisens)

Politioverbetjent Geir Olav Granbo i Sør-Trøndelag politidistrikt sier til VG Nett:

Vi fikk tipset like før siste årskiftet, og opprettet en undersøkelsessak på bakgrunn av mistanke om seksuelt misbruk av barn under 10 år. Mistanken var rettet mot den samme personen som omtales i Adressa.

Politiet vet ikke om dette er den samme saken som har blitt avslørt i dag, men etterforsker for å finne det ut.

Den katolske biskopen i Oslo og Trondheim, Bernt Eidsvig, innrømmet i dag at han kjenner til totalt fire overgrepssaker i den katolske kirken i Norge. Ifølge NRK sier Eidsvig:

Foruten saken Adressavisen avdekket, skal en gutt og en jente ha blitt misbrukt på 50-tallet. Begge prestene er nå døde, og ofrene ønsker ikke offentlighet rundt sine saker.

Den tredje saken ble vi varslet om for omtrent ti år siden da offeret ba om råd. Overgriperen var en utenlandsk prest, en asiat det ikke lenger er mulig å få tak i. Han skal ha reist fra land til land.

Er det slik å forstå at asiaten fortsatt reiser fra land til land med Vatikanets velsignelse og kanskje foretar nye overgrep? Hvorfor vil ikke Vatikanet stoppe disse motbydelige overgrepene fra sine egne?

Sist oppdatert 07.04.2010 kl. 15:10

Dagbladet skriver i dag at bispedømmet ikke vil melde fra til politiet om nye overgrepssaker.

Pressekontakt i Oslo katolske bispedømme Pål Bratbak sier:

Det er bestemt av biskop  Bernt Eidsvig at eventuelle framtidige overgrepssaker vil bli behandlet på samme måte som vi har gjort før.

De siste ukers avsløringer, som sikkert bare er toppen av et isfjell, har nemlig vist at den katolske kirken ikke klarer å ordne opp i dette selv. Saker fra utlandet viser at denne religionen begynner å minne mer og mer på religioner, som mange ikke forbinder med religion, når det gjelder undertrykkelse og vold.


(Foto: candles at holy cross sedona av Shutter Daddy. Tilgjengelig under C.C 2.0 lisens)

Tidligere prest Rudi Kessel har tidligere uttalt følgende til Magasinet i 2002:

At enkelte katolske prester har begått overgrep, har vært kjent lenge i det katolske miljøet i Europa. Jeg kommer fra Belgia og har derfor hatt god kontakt med miljøet.

Han sa videre:

Det er nesten vanskeligere for kirken å leve med at en katolsk prest innleder et forhold til en kvinne, enn det er å akseptere en prests seksuelle overgrep mot mindreårige.

Et forhold til en kvinne er alvorlig og lar seg vanskelig skjule. Et overgrep mot et barn er det mindre sannsynlig at omverdenen får vite om.

Jeg tror det er flere seksuelle overgripere blant katolske prester enn det er ellers i samfunnet. De unge mennene i presteseminarene har gjerne null eller liten seksuell erfaring. De lover ofte noe de ikke helt ser rekkevidden av. Sølibatet avler seksuell frustrasjon, frustrasjonen forsvinner ikke av seg selv.

Rudi Kessel sluttet som prest i 1983. Da hadde han fått nok av kirkens strengt hierarkiske oppbygning. Sølibatkravet var også en årsak til avgjørelsen.

Listen over overgrep er lang og kommer sikkert til å bli lengre:

I 2004 offentliggjorde den katolske kirken i USA en rapport der det kommer fram at over 4.000 prester hadde misbrukt mer enn 10.000 barn.

Den katolske kirken i Irland har skjult misbruk av barn i Dublin erkebispedømme fra 1975 til 2004.

I Pavens hjemland Tyskland har minst 300 personer de siste månedene anklaget prester i den katolske kirken for seksuelt eller fysisk misbruk.

I Italia har advokaten Sergio Cavaliere dokumentert 130 tilfeller av pedofili i Italia de siste ti årene.

Sist oppdatert 07.04.2010 kl. 19:20

Den katolske kirken har fått kritikk for å ha unnlatt å gå til politiet med opplysningene om overgrepet som var begått av tidligere biskop Georg Müller. Biskop i den norske katolske kirke, Bernt Eidsvig, sier kirkens oppgave ved foreldede overgrepssaker først og fremst er sjelesorg, og at den overgrepsutsatte ikke ønsket offentliggjøring av saken. Han sier videre at han vil snakke med politiet og andre religiøse ledere om hvordan overgrepssaker skal behandles.

Det er klart kirken skal drive sjelesorg, men uansett om den ene saken er foreldet, så skal man ikke se bort fra at det kan være saker som ikke er foreldet, og slike saker må etterforskes av politiet og ikke av kirken selv.

I fjor ble to franske katolske prester anmeldt for overgrep i Norge. Overgrepene skal ha skjedd i en norsk menighet i Sør-Norge på slutten av 1970-tallet eller tidlig på 1980-tallet. De to prestene på 68 og 69 år ble i forrige uke midlertidig suspendert etter påstander om overgrep og besittelse av barnepornografisk materiale.

Mer og mer tyder på at den katolske kirken har mange skjelett i skapet, og nå må det ryddes skikkelig opp.

Du kan følge alle kommentarer på dette innlegget gjennom RSS 2.0 feed. Muligheten til å kommentere og pinge innlegget er stengt.

26 personer har kommentert innlegget » “Pedofili i Guds navn”

  1. Charlie sier:

    Her sees resultatet av katolisismens forskrudde forhold til sex. De tvinger folk til og leve i sølibat, noe som totalt strider mot menneskenaturen. Merkelig at noe så komisk som den katolske kirke finnes i 2010, se bare på alle de karnevalsdrakter de går rundt i. Desverre er nok ikke menneskeheten så intelligent som vi går rundt og innbiller oss.

    • Vince Casa sier:

      Hei Charlie og takk for kommentaren.

      Vet ikke helt om det er forholdet til sex som er problemet for katolikkene, men heller det at dem ikke ser at dem har et sexproblem i den katolske kirken.

  2. PC sier:

    «Ifølge Georg Müller er verken homofile prester, kvinnelige prester eller sølibatet tema for den offisielle katolske kirken.

    – Men den katolske kirke er vel ikke ukjent med homofile prester?

    – Jeg vil ikke utelukke at det finnes. Men prestene har strenge lover om å leve i sølibat, sier han.»

    Sjekk, The Intelligence Squared Debate, Christopher Hitchens and Stephen Fry vs The Catholics

    Is the Catholic church for good in the world? BBC-world, 2009.

    http://www.youtube.com/watch?v=8XpGyHJZ9b0

    http://www.youtube.com/watch?v=ER83SF3-DoY&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=2PP6e5q6OtA&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=zxUygRFMxj4&feature=related

    http://www.youtube.com/watch?v=HnerPDY87mM&feature=related

  3. Harald Brobakken sier:

    Den som tier samtykker, og den som samtykker godtar og er delaktig i forbrytelsene, men hvor er politiet og hvor er våre myndigheter? Er det virkelig ingen som ser skadeverket til religionen?

    • Vince Casa sier:

      Hei Harald og takk for kommentaren.

      Saken med biskopen er i henhold til norsk lov foreldet og er redd for at mundightene ikke kan gjøre mye. Dette da alt styres fra Vatikanet.

      Jeg synes det er rart at Vatikanet selv ikke ser skadeverket. Men dem vil vel ikke.

  4. Tiril sier:

    Se debatten «IQ2 Debate – ‘The Catholic Church is a force for good’» med Stephen Fry og Christopher Hitchens, og erkebiskop Onaiyekan og Ann Widdecombe:

    http://www.youtube.com/user/iqsquared#g/c/846BD8FE08034A9C

  5. camilla sier:

    Jeg fatter ikke at disse såkalte prestene ikke blir tvunget til å gjennomgå kjemisk kastrering. De utnytter jobben sin for å sette de syke perverse fantasiene sine ut i live.
    Det snakkes så flott og fint om ærlighet og sannhet i den hellige kirke. Shitsnakk fra ende til annen. Skalkeskjul er det som er sannheten. De må fremstå så mye bedre enn alle andre, for å dekke over sine motbydelige handlinger mot helt uskyldige mennesker.
    Barn er lette «bytte» for disse (unnskyld uttrykket!) svina! Og dessverre er de også veldig sårbare.
    Tenk at disse «hellige» kan holde på sånn og ikke få en fortjent straff!! Men som det er nevnt lenger opp, at de som vet om det som ikke sier noe er minst like mye overgripere som overgriperen selv er jeg helt enig i. De kan ikke være stabile i hodet sitt når de vet hva som foregår og ikke en gang prøver å få en slutt på det.

    Jeg lurer på når folk skal skjønne at vi lever i 2010 og at alt som har med religion å gjøre kun er hjernevasking. Få beina ned på jorda og ikke gjem feigheten og usikkerheten i religion. Mange har skjønt det, men skrekk og gru så mange det er igjen..

    Det er vel ikke lenge til neste overgrepssak kommer frem.
    Så..la oss be til gud å se hvor mye bedre vi får det!

    • Vince Casa sier:

      Hei camilla og takk for kommentaren.

      Religion er nok sikkert fint det, hvis man lever slik som man preker.

      Men som du kommenterer:

      De utnytter jobben sin for å sette de syke perverse fantasiene sine ut i live.

      Er det slik som noen har hevdet en gang at pedofile utdanner seg til en stilling for å utnytte barn?

  6. mimsen sier:

    Uansett hvor ungen din er så kan den i praksis bli utsatt for et overgrep, i disse dager er det relgionen og kirka som får skylden men min erfaring er at det er minst like mange overgrep utenfor disse samfunnene også så ikke glem det. Ja jeg synes det er helt for jævlig når en unge blir utsatt for overgrep det kan ta et helt liv å jobbe seg igjenom traumene. Men påenget mitt er: de drittsekkene der møter du over alt i samfunnet vårt, de fleste overgrep blir begått av noen banet har en nær relasjon til slik som famile og nære venner. I mitt tilfelle ble det begått av onkelen min i hele 7 år, har det bra i dag men fy fffffff. for et helvete det har vært. så uansett hvem som gjør det, sperr de inne for evig tid spørr du meg.

    • Vince Casa sier:

      Hei mimsen og takk for kommentaren.

      Det er sant som du skriver at overgrep skjer i samfunnet ellers og spesielt ille er det når det skjer i nær familie, slik som det skjedde med deg.

      Sakene som har kommet opp de siste årene med misbruk i den katolske kirken verden over, er jo like mye at den katolske kirken ikke vil innrømme at dem har et kjempestort problem. Ved å tie om noe så alvorlig, så gjør man et like stort overgrep som det faktiske overgrepet. Dette være seg i den katolske kirken eller i samfunnet ellers.

  7. Chronii sier:

    Jeg er kristen, jeg tror på Gud, men kirken misliker jeg, fordi det virker som de fleste i lederstillinger er maktsyke, perverse galninger og psykopater.

  8. Harald Brobakken sier:

    De siste dagers avsløring av overgrep mot barn har fått meg til å tenke på en hjerneforsker i USA som hette Howard Gardner, og hans forsøk på å bedøve enkelte sentra i hjernen som hadde med våre intelligenser å gjøre!
    Han greide å fjerne for eks. taleevnen etc, og det han brukte var en gift!
    Når jeg så ofte får høre fra kristenfolket, at Guds tilgivelse er nok for dem, og den er de sikker på de får når de tror på Jesus!
    Derfor er jeg kommet til den slutningen at denne troen de kristne har, kan sammenlignes med den giften Gardner brukte, slik at samvittigheten(på fagspråket Amylgada) til disse troende er bedøvet, når de sier de nøyer seg med Guds tilgivelse?
    Altså misbruk!
    De kristne blir helt avhengig av giften(akkurat som en stoffsmisbruker) og må stadig ha den for hånden, og samfunnet deler ut med raus hånd de daglige dosene helt gratis, men jeg ser aldri en debatt i Tven om disse misbrukerne!

  9. PC sier:

    Sjekk linkene og les boka, God Is Not Great, How Religion Poisens Everything, Christopher Hitchens.

    The Hour: Interview with Christopher Hitchens (Part 1-2)

    http://www.youtube.com/watch?v=fHmQZwP-cBQ&feature=related
    http://www.youtube.com/watch?v=W9rGhUFJhWY

  10. sjakkbrett sier:

    Kanskje en del unge menn i katolske land merker på seg i tenårene at jenter ikke helt er deres greie, for å si det sånn.. Så ser de på sølibatet som en sosialt anerkjent livsform.. Slik kan de leve kvinneløst uten at noen stiller spørsmål om deres legning… Men etter som årene går blir de kanskje mindre entusiastiske og fromme av seg, og kjedelige drifter får slippe til.. En teori..

  11. Pedopope sier:

    Homoseksuell pedofil? Bli prest i den katolske kirke!

    Der er det ingen som lurer på hvorfor du trives bedre sammen med små korgutter enn med kvinner. Og korgutter er det ingen mangel på.

    Ingen synes det er rart at du reiser rundt i verden, og tjenestegjør i stadig nye kirker der du treffer stadig nye, søte små korgutter.

    Velkommen skal du være! Bare sørg for å ikke bli tatt på fersken. For da er kirken dessverre nødt til å gi deg sparken, av hensyn til reaksjonene fra lutheranere og andre som ikke lenger støtter den rette troen og den rette kirken.

    Men ikke fortvil. Vi gjør vårt beste for å dekke over tabben, så ingen får vite noe.

  12. Bente sier:

    Jeg er helt enig i at de som tier om slike overgrep er minst like skyldige som overgriperen selv.
    Om ikke skyldig i enda mer. De vet at uskyldige barn utsettes for overgrep uten å gjøre noe med det, og de lar en meget syk person få fortsette med sine syke handlinger.

    De som viste om disse overgrepene i guds navn burde ha sparken hele gjengen.

    Jeg mener flere av oss må være flinkere til å si ifra. Tørre å varsle når vi vet at noen utsettes for handlinger det ikke er ment at de skal utsettes for. Enten det er konemishandling, vold mot barn, seksuelle overgrep ( er vold i seg selv), eller mobing og
    ektefeller og barn som lever i hjem med store rusproblem.

    Verden er et tøft og hardt sted.

    At noen bruker religion for å dekke over brutale handlinger er dessverre ikke nytt. Men vi må gjøre som deg og skrive om det, snakke om det og gjøre noe med det.

    Du har en utrolig bra blogg med masse intr lesestoff.

    • Vince Casa sier:

      Hei Bente og takk for hyggelig kommentar på et vanskelig tema.

      Det er vel dessverre blitt slik i samfunnet at enkelte ting snakker man ikke om. Men som jeg har skrevet og kommentert før, er at den katolske kirken har et kjempeproblem. Og det at overgripere har fått fortsette år etter år, selv om noen har vist noe, er for meg helt uforståelig.

  13. vesla sier:

    For gud skyld la de katolske prester få lov å gifte seg da behøver de ikke å gå etter korgutter. Opphev sølibaten. Det er helt utlegs i våre dager. Enten dyrker de pedofili eller så driver de homofili så lenge de ikke får kvinnfolk.

  14. Ole Sanne sier:

    Interpool avdekker og jobber iherdig med aa avsløree pedofile ringer i utlandet og barne prostitusjon, porno o.l. Men de har ikke guts til aa sparke inn dørene og ta disse som metodisk utnytter barn. Ubegripelig at denne gjengen kan holde på å opptre som et fashion show i purpur for seksuellt avvikende på barns bekostning. Men slik har jo kirken i Guds navne hatt sin imunitet i alle år. Skulle stukket alter staven langt opp i…..på dem…men det hadde de nok kanskje likt desverre

  15. Daniel sier:

    Det heter ikke «pedofiliskandale», det heter «overgrepsskandale». Når skal folk skjønne at det er forskjell på å være pedofil og overgriper?

    Legningen pedofili er ikke årsaken til overgrep. Årsak til overgrep ligger i det psykiske hos overgriperen. Dette kalles kognitiv forvrengning. Hetrofile/homofile med kognitiv forvrengning kan voldta og begå incestovergrep. Pedofile med kognitiv forvrengning kan begå overgrep mot barn. Kun 10% av pedofile er overgripere.

    • Vince Casa sier:

      Hei Daniel og takk for kommentaren.

      Jeg ser jeg har brukt ordet pedofiliskandale en gang, og det var i et sitat fra VG. Pedofili er brukt to ganger. I overskriften på innlegget og et sitat fra Dagbladet.
      Også kan vi si at disse overgriperne er blant de 10% som du henviser til.

  16. Daniel sier:

    Nei, det er overhode ikke riktig og si at disse overgriperne er pedofile. Det finnes veldig mange ulike årsaker til overgrep. Så det er stor sannsynlig at disse er hetrofile eller homofile. Så hvorfor henge seg opp i legningen til overgriperne?

    • Vince Casa sier:

      Hei Daniel.

      I mitt innlegg har jeg ikke nevnt noe om legning til overgriperne. Mitt poeng i innlegget var at den katolske kirken gjennom alt for mange år har latt dette skje, uten å gjøre noe med det.

      I 2004 offentliggjorde den katolske kirken i USA en rapport der det kommer fram at over 4.000 prester hadde misbrukt mer enn 10.000 barn.

      Den katolske kirken i Irland har skjult misbruk av barn i Dublin erkebispedømme fra 1975 til 2004.

      I Pavens hjemland Tyskland har minst 300 personer de siste månedene anklaget prester i den katolske kirken for seksuelt eller fysisk misbruk.

      I Italia har advokaten Sergio Cavaliere dokumentert 130 tilfeller av pedofili i Italia de siste ti årene.

      Overgriperne kan være heterofile, homofile eller pedofile for hva jeg vet, men det er ikke det som er poenget mitt. Det er overgrepene mot barn.

  17. Daniel sier:

    Men du nevner jo legning som årsak 3 steder. Til og med i overskriften har du diagnosert overgriperne som pedofile…

    • Vince Casa sier:

      Hei Daniel.

      Man har den medisinske definisjonen og man har den «hverdagslige» definisjonen, som jeg formoder du kjenner til.

      Fra Wikipedia http://no.wikipedia.org/wiki/Pedofili

      Pedofili er en parafili der personen er seksuelt tiltrukket primært eller utelukkende til prepubertale eller peripubertale barn. Pedofili er klassifisert som en psykisk lidelse av standard diagnosehåndbøker som DSM IV og ICD-10. En person med denne tiltrekningen kalles pedofil.

      I motsetning til den generelt aksepterte medisinske definisjonen, brukes begrepet pedofil også hverdagslig om voksne som er seksuelt tiltrukket til barn eller tenåringer under den lokale seksuelle lavalderen, og om personer som har forgrepet seg seksuelt på et barn.

      Jeg som verken er psykolog eller noe annet innen legeverdenen bruker ordet pedofili i den hverdagslige formen.

  18. Daniel sier:

    Det er nettopp denne bruken av ordet som gjør alt verre. Og det verste er at det bidrar til flere overgrep. Mitt mål er å endre hele samfunnets syn og kunnskap om pedofili,. Det er en lang vei og gå, men jeg kommer aldri til å gi meg.